Sökresultat för Dylan Wiliam...
Rensa filter?
Dylan Wiliam är fil.dr, lärare och konsult och arbetar med verksamma lärare i Nordamerika, Storbritannien och många andra länder för att utveckla effektiv, evidensbaserad formativ bedömning.
Att följa lärande
Formativ bedömning i praktiken
Skolprestationer och utbildning har blivit allt viktigare för att människor ska…
Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och…
Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför…
Här berättar Dylan Wiliams om varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor, och vilka andra länder än Sverige som vill arbeta med formativ bedömning:
Dylan Wiliams bok Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare vänder sig till verksamma skolledare och studerande på…
Betyg – behövs de? Är de till för eleverna, föräldrarna eller samhället? Leder betyg till förbättrade prestationer? Vad visar forskningen?
Frågorna kring betyg och bedömning i skolan är många och intresset stort. På senare år har debatten varit särskilt intensiv och ämnet blivit en politiskt het fråga.…
Läraryrket är känt för att vara ett yrke med ständig tidsbrist. Att hålla sig à jour med den pedagogiska forskningen kan därför kännas mer som en belastning än en hjälp. Återkoppling: från forskning till klassrumspraktik ingår i en serie om fyra böcker där forskningsrön översätts direkt till skolpraktik. Varje titel i…
Dylan Wiliams tvååriga lärmodul för implementering av formativ bedömning innehåller allt som behövs för 18 kollegiala möten. Varje träff är utformad som en workshop på 75 minuter och bör hållas en gång i månaden. Allt material i…
Kategorier: Matematik Matematik och naturvetenskap Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Hur bedömer lärare elevens kunskaper? Hur anpassar lärarna undervisningen till den enskilde elevens förmågor? Hur blir eleverna själva medvetna om sitt eget lärande? Detta är några viktiga frågor som denna skrift behandlar med fokus på formativ bedömning – som idag även benämns bedömning för lärande.
Frågor kring…